onsdag 18 januari 2012

Löpband eller crosstrainer?

Nu när jag kommit igång med träningen fem dagar i veckan och även börjat fundera på allvar på att skaffa ett par hantlar (eller möjligen få min systers ett-kilos-hantlar), så har jag börjat tänka på det här med promenader och längre fram löpträning- Problemet här är att jag är en jäkla mes som hatar att vara utomhus i kallt väder om det inte är absolut nödvändigt. Så tankarna gick då naturligt till att införskaffa ett löpband men sedan stötte jag på ett problem.

Min kompis har en crosstrainer och jag vet flera andra som använder dessa mackapärer och tycker de är jättebra. Jag gjorde en snabb undersökning runt på nätet för att se vilken som anses ge den bästa träningen och även om crosstrainern ger en mer allsidig träning /tydligen) så bräner man mer kalorier på löpbandet. Det stod även att eftersom människan är skapt att gå och har gjort så i tusentals, miljontals år, så är ett löpband antagligen bäst att satsa på.

Som ni säkert förstår så lutar det alltså åt ett löpband, men inte enbart på grund av vad jag läst utan även på grund av att jag inte är särskilt förtjust i hur man använder crosstrainern, de där jäkla pedalerna och handtagen och skumpeliskump upp och ner. Nej, det känns helt enkelt inte som att det är något för mig. Men å andra sidan kommer jag inte köpa in någon så pass dyr utrustning riktigt än. Vädret blir snart varmare och jag kan promenera utomhus så kanske kommer löpbandet till hösten istället

Nästa hinder att komma över är att jag verkligen inte gillar att promenera ensam, men å andra sidan tycker jag inte om att prata när jag går heller. Detta kan antagligen avhjälpas med musik men vad jag ska göra åt motivationen vet jag inte för som det är nu orkar jag knappt gå hem efter jobbet, än mindre ge mig ut på en långpromenad. Kanske får det bli ett löpband i alla fall... och ett par bra promenadskor även om det alltid känns lika konstigt att ha skor på sig inomhus.

3 kommentarer:

  1. Think happy thoughts =)
    Annars funkar ju musik göra bra, då kan man gå hur långt som helst =) Om du skaffar dig ett löpband så är tv:n ett bra distrationsmoment för då glömmer du bort hur långtråkigt det i bland kan vara att hålla på i en halvtimme-timme med en enda sak.
    Lycka till =)

    SvaraRadera
  2. Kul att du kommit igång så bra med träningen Anne! :)
    Jag hade satsat på ett löpband! Gillar själv inte Crosstrainer då jag blir sjösjuk av gungandet och tycker den känns lite "onaturlig" i rörelserna.
    Kolla gärna Blocket för löpband!

    SvaraRadera
  3. En crosstrainer är ofta lite billigare än motsvarande löpband i samma klass. Å andra sidan finns det även promenadband som är billigare än löpband och som ibland även går att jogga på. Det enda svenska test av löpband och crosstrainers som jag känner till finns på bäst-i-test.se (se www.bäst-i-test.se/Lopband & www.bäst-i-test.se/Crosstrainer).

    Jag har både löpband och crosstrainer och tycker löpbandet är bäst för hårdträning medan crosstrainer är bäst för mindre intensiv, fettförbrännande träning.

    @Daniel: En crosstrainer känns konstig i början då man är ovan vid den ovala stegrörelse. Denna känsla går dock över snabbt, så man ska inte låta sig avskräckas av att en crosstrainer känns "onaturligt" till en början.

    SvaraRadera