söndag 22 januari 2012

En historia för var tillfälle

Min mamma har en uppsjö av berätterlser och anekdoter som hon kan dra till med, det finns något för varje händelse i ens liv. Nu idag när jag äntligen efter många turer äntligen kunnat köra min nya diskmaskinen, har min mamma så klart en diskmaskins-relaterad historia att berätta. Jag har hört den förut men jag tycker den är rätt söt, särskilt eftersom huvudrollen spelas av mig själv vid 18 månaders ålder, precis innan min lillasyster är född.

Bakgrunden till historien är att båda mina föräldrar var upptagna den dagen och jag hade blivit lämnad hemma tillsammans med en vän till familjen som skulle passa mig i några timmar. När det blev dags för lite mellanmål frågade han om jag ville ha ägg och smörgås vilket jag tackade ja till. Ägg kokades, smörgåsar breddes och äggen delades innan de las på mackan och vi mumsade i oss dem innan diskmaskinen skulle laddas.

Göran: "Anne, var ska vi göra av äggdelaren?"
Jag: "I diskminen."

Så äggdelaren ställdes in i "diskminen" och startades och när den var klar öppnades aldrig luckan utan den fick stå och svalna av med luckan stängd. När min mamma kom hem öppnade hon diskmaskinen och äggdelaren hade delvis smält till något högst oigenkänneligt och mamma frågade vem som ställt den i maskinen. Familjevännen sa att det var ju självklart han men det var ju faktiskt jag som hade sagt åt honom att göra det... och mamma bara skaka på huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar