tisdag 27 oktober 2009

Isch då!

Det började lite gradvis. I söndags när jag vaknade hade jag lite ont i benen, särskilt på baksidan av låren och antog att det var träningsvärk. Måndag morgon hade jag fortfarande ont men det kändes som att det var på väg att gå över så jag tänkte inte mer på det. På förmiddagen gjorde jag step-test, alltså klev upp och ner på en stepbräda i tre minuter medan min puls mättes, något som sker en gång per år med hälsovägledaren på mitt jobb.

Imorse när jag vaknade kom jag knappt ur sängen, jag hade så ont på hela vänster sida ända från ryggen och ner till baksidan av knät - och även lite krampaktig smärta framtill på insidan av knät. Träningsvärk och kramp tänkte jag medan jag linkade nerför trappan för att gå till jobbet. Att stå och gå gick rätt bra, men så fort jag satte mig ner under dagen så stelnade jag till och när jag reste på mig var det som att försöka räta ut stålrör.

Min kollega säger "Säker på att det inte är ischias då? För det låter precis som när jag hade ischias" och jag fick en slags uppenbarelse. För visst fasiken kan det vara ischiasnerven som spökar, vare sig det beror på MS:n (skulle inte förvåna mig, nerv som nerv liksom) eller om det beror på något annat. Jag har haft så här ont förut även om det var väldigt länge sedan och alltid antagit att det varit träningsvärk, även om andra föreslagit ischias.

Jag vill inte vara en sådan som skyller allt på min MS, från värk i knäna till håravfall. Men i det här fallet så verkar det ju inte helt orimligt att min neurologiska sjukdom skulle kunna påverka en nerv i min kropp. Apropå nerver, igår på kvällen så började det rycka i muskeln/nerven som sitter på underarmens ovansida (
brachioradialis), och det ryckte rejält i armen under säkert tio minuter. Det gjorde inte ont men det är irriterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar