tisdag 6 december 2011

Glad och arg om vartannat

Jag läste en intressant artikel idag om det allt mer internationella samhället vi lever i och att dagens barn kallas den internationella generationen. Det här är ju något jag ser varje dag på jobbet i en mångkulturell förskola där de flesta barnen visserligen är födda i Sverige men de allra flesta har annat modersmål än svenska. Här finns inga gränser mellan barnen, alla vill leka med varandra vare sig de är somalier, araber, svenskar eller bosnier, de bryr sig inte om hudfärg eller religion så länge de får leka med sina kompisar.

Tyvärr kan man väl inte säga det om samhället i stort vilket jag tycker är fruktansvärt synd, det har blivit allt vanligare och kanske framför allt allt mer accepterat att vara öppet rasistisk och främlingsfientlig, det har nästan blivit lite av en trend att tala om anti-svenskhet och hur Sverige håller på att förvandlas till en muslimsk stat på grund av att svenskarna ska vara så jävla politiskt korrekta att vi låter oss bli överkörda. Det är bara skrämselpropaganda visserligen men folk är trötta och besvikna och vill ha någon att skylla på.

Det är antagligen lätt att kolla på mannen men brytning eller kvinnan med slöja och säga att det är deras fel att man är arbetslös, eller att man inte beviljas socialbidrag trots att man behöver det, eller att ens gamla mamma har fått sänkt pension medan araberna knullar som kaniner och föder upp ett helt fotbollslag som de får barnbidrag och socialbidrag och bostadsbidrag för.  Det är alltid lätt att kolla på det som är annorlunda och det var därför artikeln i dagens tidning gjorde mig så glad.
"De pratar engelska från barnsben, är ofta vana utlandsresenärer och har klasskamrater från hela världen. Barn och ungdomar som växer upp i dagens svenska samhälle blir kanske den hittills mest internationella generationen." (TTELA 2011-12-06)

Ungdomarna som intervjuats i artikeln går på en högstadieskola i grannkommunen och de ser ingenting konstigt med att vara flerspråkiga eller att ha en annan kultur hemma, snarare ser de det som en fördel i sina kontakter med vänner i eller från andra länder men även för framtiden då de vill ge sig ut i världen för att studera eller arbeta. Jag tycker det är smått underbart att barn och ungdomar kan vara så öppna och toleranta i ett alltmer intolerant samhälle där människor som hatar andra människor tillåts och till och med uppmuntras att spy sin galla.

Just nu är jag dock alltför trött och sur för att egentligen orka ge mig in i någon långrandig utläggning om varför jag har rätt och alla andra har fel, jag ville mest bara dela med mig av min glädje över att det faktiskt finns vettiga människor i det här landet som förhoppningsvis kommer växa upp till vettiga vuxna och leda Sverige in i en ny morgondag. För det är vad vi behöver, en nystart, ett nytt sätt att tänka istället för det här tjafset om att hålla fast vid svenska traditioner och glorifiera Sverige för hundra år sedan som om allting var så jävla mycket bättre då.

3 kommentarer:

  1. Så då menar du att Sverigedemokrater är arbetslösa eller socialbidragstagare? Vem står för fördommarna?

    SvaraRadera
  2. Det verkar som att du har fördomarna eftersom jag inte nämnde SD:are i mitt inlägg. Jag skrev om rasister, främlingsfientliga osv, oavsett politisk tillhörighet, och jag skrev verkligen ingenting om att /alla/ de med sådana åsikter är arbetslösa eller bidragstagare. Men tack för kommentaren, det är alltid intressant att läsa hur andra tolkar det jag skriver utifrån deras egna värderingar och tankar.

    SvaraRadera
  3. Tolkningen gjordes utifrån dina exempel såsom arbetslösa, socialbidragstagare.Varför dras alltid exemplen om arbetslöshetsersättning upp eller socialbidrag? Tycker det visar på en syn om vilka som har andra åsikter, eller har jag fel?! Jag tycker i allafall att att det är bättre nu när debatten är mer öppen än innan. Det finns inget som blir löst genom att tigas ihjäl, det krävs att det diskuteras och då från båda sidor inte att säga att den ena har fel och den andre har den "rätta" vägen att gå.

    SvaraRadera