torsdag 22 december 2011

Lite allvar men mest bara argt

Jag brukar ju emellanåt skriva om sådant jag läst om i tidningar, oftast på insändarsidorna, men nu var det ett tag sedan som jag faktiskt fastnade för något särskilt. Så det är väl bara typiskt att när jag väl hittar något som jag faktiskt har en åsikt jag vill dela med mig av, så handlar det om självmord. Ett nog så allvarligt ämne men inget jag i vanliga fall ägnar alltför mycket tankekraft åt. Vad som gjorde dagens insändare i min lokaltidning ovanlig var att den handlade om självmord bland pensionärer.

Det här är inget jag själv hört talas om men enligt insändarskribenten har det på senaste tid tydligen rapporterats att självmorden ökar bland män i åldern 80+ och självklart hade skribenten en förklaring på varför (eftersom media och resten av samhället tydligen verkade fövånade) - gamla människor tar livet av sig eftersom de inte vill tvingas uppleva en inhuman äldrevård. "Äldre utsätter sig hellre för svåra plågor än de kränkningar som vården ger" är skribentens åsikt.

Tydligen är det också så att "någon högt upp i hierarkin", jag får anta Satan eller möjligen cheferna för privata vårdföretag, försöker lura i oss vanliga dödliga att gamla människor faktiskt vill leva så länge som möjligt. Enligt skribenten är dett "också fel! Maktlösa äldre önskar ett värdigt bemötande" och när de inte kan få detta och "inte har mod att ta sitt liv väljer de i stället att upphöra med mediciner, sluta äta, strunta i trygghetslarm [...] i hopp om att förkorta livet. De vill dö lyckliga, inte knäckta, efter väl förättat värv."

Jag försöker genast bortse från att jag vill fråga vad detta väl förättade värv är och börjar gå på om hur förbannad jag blir över hur pensionärer verkar tro de kan bete sig hur som helst eftersom de byggde detta jävla land och vi som kom efter glider fram på räkmacka tack vare deras enorma och helt osjälviska offrande (djupa andetag!), så istället för att ställa den frågan så vill jag bara säga att det är väl en himla tur att vi har skribenter så som FD TUFFING som kan tala om för oss hur gamla tänker.

Nu kan det kanske tyckas att detta är inget att hetsa upp sig över och Anne, borde du inte skriva om självmorden som ökar och kanske försöka komma fram till en egen slutsats eftersom den som gavs på insändarsidan inte verkar falla dig i smaken? Men nej, det tänker jag faktiskt inte. Jag tänker istället irrietera mig på att vissa individer i den så kallade Carema-skandalens fotspår, nu finner det helt acceptabelt att attackera äldrevården och hemtjänsten och till och med anklaga dem för att gamla tar livet av sig.

Vem fan skyller de på när självmorden bland unga ökar? Sex, droger och rock'n'roll? Ungdomsarbetslösheten? SAMHÄLLET?! Men tillbaka till de gamla och tillbaka till insändaren och den sista slutklämmen som löd; "de styrande kommer aldrig, när de blir gamla, att hålla till godo med den hemtjänst som nu erbjuds." Det här är den gamla vanliga mentaliteten; vi har byggt upp detta land, vi har slitit och offrat och nöjt oss med mindre bara så att de där bortskämda spolingarna ska förvänta sig mer.

Men innan jag faller in i en helt annan diskussion (igen) så vill jag bara avsluta med att säga att detta var antagligen inget vidare logiskt inlägg men jag är alltför irriterad för att vara logisk så det är bara att nöja sig med det faktum att jag inte tycker äldrevården är bara skit och man borde tänka sig för både en och två gånger innan man indirekt anklagar alla de som jobbar där för att ta livet av de äldre. Personligen tror jag de gamla har större problem med sjukdomar och krämpor som får dem att vilja dö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar