lördag 17 september 2011

Multipel skleros; Del 4 – Känsel, styrka och balans

Känselnedsättning och känselstörning
Ett av mina första MS-symptom var känselnedsättning som jag upptäckte när jag var i den tidiga tonåren och huden mellan knä och fot var lätt bortdomnad, tillräckligt för att jag skulle känna skillnaden när jag rörde vid benet men inte annars. Som med de flesta av mina symptom försvann domningarna och kom sedan tillbaka med jämna mellanrum och många gånger reflekterade jag inte ens över det eftersom det kändes som att armen "somnat".

Just känselnedsättning är ett väldigt vanligt symptom vid MS och känns oftast som att en del av huden "somnat", ibland helt bortdomnad och ibland med pirrn och stick liknande de man kan känna när en "somnad" kroppsdel håller på att vakna igen. Det är inte det värsta symptomet men det är ett av de som oftast gör sig påmint, särskilt när det som för min del varit permanent sedan mitt skov 2007 som ledde till min diagnos.

Känselnedsättningar kan påverka huden på hela kroppen och gäller oftast ytkänseln, man känner fortfarande när något rör vid huden eller trycker emot kroppen. Däremot kan känselnedsättningen vara så pass allvarlig att till och med ett kraftigare tryck eller slag inte känns. Detta var något jag upptäckte när jag för fyra år sedan, mitt under mitt skov, fick ett cykelstyre i sidan utan att känna något trots att smällen lämnade ett enormt blåmärke.

Förutom domningar, pirr och stick, kan en känselnedsättning även påverka hur man upplever berörning. Många gånger när jag stryker med handen mot min arm känns det som att det ligger en tunn tunn hinna mellan min handflata och huden på armen. Andra gånger kan det känns som att gå på ett hav av gelé. Att man hittar blåmärken man inte vet orsaken till är något man ganska snart lär sig att acceptera.

Som ett led i att man förlorar känseln kan man även drabbas av känselstörningar vilket kan yttra sig i en mängd olika symptom som egentligen bara är nerverna som lurar hjärnan och kroppen. Många gånger upplever jag att det kliar, särskilt under fötterna, mellan fingrarna, på bröstet och mellan skulderbladen. Andra gånger bränner det som eld under fötterna eller så isar det i fötter och fingrar tills det gör ont.

Jag har även upplevt det som att jag har kolsyra under huden, ett symptom många MS:are beskriver som "sockerdricka" och som känns nästan men inte riktigt som pirret i en bortdomnad kroppsdel. Ett par gånger har jag även känt det som att det runnit vatten längs armar och ben. Förutom att det kan vara obehagligt och ett symptom som ofta förvärras vid t.ex en förkylning är dessa störningar inget som hindrar mig.

Styrkenedsättning
En försämring av fysisk styrka hör inte till de vanligaste symptomen på MS men kräver ändå ett omnämnande eftersom det drabbar så pass många som det gör och dessutom är det ett av de funktionsnedsättningar jag själv upplever. Enligt min journal har jag en tydlig styrkenedsättning på vänster sida, min läkare märker det när han ber mig trycka emot med armar eller ben, jag märker det när jag ska bära tunga matkassar.

Som med alla andra MS-symptom kan en försämring av muskelstyrka vara tillfällig eller också gradvis försämrad så som i mitt fall. Det som oroar mig är att även tal och sväljning kan påverkas, något som jag hittills enbart märkt under kortare perioder när jag sluddrat extra mycket och även haft svårt att svälja ner mat. Även om MS inte är en dödlig sjukdom betyder det inte att man inte kan drabbas av i slutändan dödliga symptom.

Det är däremot min fasta övertygelse att vad det än är som dödar mig i slutändan så kommer det inte vara min MS, kanske för trettio år sedan men inte idag och inte med de mediciner som ändå finns att tillgå. Alla skräckhistorier som jag har läst om "min farbors frus bror dog av MS" har alla haft sitt ursprung i landet i väst och där har de inte samma förutsättningar som vi har här som gör det möjligt att ha tillgång till dyra mediciner utan att ruinera sig.

Balansstörning
När känseln inte är som den ska kan även balansen påverkas, till exempel när det känns som att gå på gelé som jag skrev tidigare. Problem med balansen kan även uppstå när man drabbas av yrsel och för mig är det ungefär 50-50 chans att min balans är ostadig på grund av kämselstörningar i benen eller på grund av yrsel. Värme påverkar de flesta MS:are negativt vilket kan göra att problem med balansen blossar upp.

Eftersom jag själv mår bättre på sommaren än på vintern, i alla fall vill jag gärna tro det, så är det oftast inget jag tänker på. Däremot märker jag direkt att värmen påverkar mig när det är väldigt varmt ute. Redan efter minimal ansträngning, till exempel att gå hundra meter, kan jag känna hur benen domnar bort och jag börjar svaja och ta snedsteg. Det kan ibland vara lite pinsamt att raggla fram som att man druckit fast att man är spiknykter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar