lördag 17 september 2011

Multipel skleros; Del 5 – Koordinationsstörning och yrsel

Som jag nämnde i mitt förra inlägg kan många MS:are besväras av yrsel som påverkar balansen men även koordinationen när motoriken och synen försämras. Många gånger kan man även bli illamående, kallsvettas och få huvudvärk precis som vid all yrsel. Många beskriver MS-relaterad yrsel som att åka karusell, att rummet snurrar runt. Detta har då oftast att göra med synen och de ofrivilliga ögonrörelser man kan få.

När jag fick mitt skov 2007 som senare ledde till att jag fick min diagnos, var ett av mina symptom just denna karusellkänsla. Framför allt på kvällarna eller när jag var trött kunde jag uppleva att rummet snurrade runt mig. Jag hade även en period på ungefär en vecka när det kändes som att min omgivning rörde sig i sidled om jag tittade för länge rakt fram, till exempel när jag läste, tittade på TV eller satt vid datorn.

När yrseln är som värst kan det vara svårt att få ihop kroppens rörelser, man kan röra sig ryckigt eller "osammanhängande". Det kan även vara svårt att utföra moment som man gör varje dag, allt från att trä en tråd på en nål eller knäppa en knapp. Själv kan jag märka att jag har svårt att utföra saker som borde vara enkla, som att sätta fast en pärla på en pärlplatta utan att samtidgt riva ner ett halvt dussin andra pärlor.

Jämfört med andra är mina problem med motoriken förhållandevis små och det är främst finmotoriken som påverkast, fingertoppskänslan är inte vad den brukade vara. Det är främst yrseln som påverkar mig, många gånger måste jag ta stöd mot väggar eller möbler när jag drabbas av en plötslig yrselattack och det nästa konstanta illamående är något som jag lärt mig leva med även om det är en otrevlig känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar