måndag 23 februari 2009

En sträng djup inombords...

Ibland så startar jag min MediaPlayer och sätter hela låtlistan på Shuffle så att den hoppar runt slumpmässigt bland låtarna. Det är oftast så jag inser att jag har låtar i min skivsamling som jag antingen inte hört förut, eller som jag helt enkelt inte insett betydelsen av. Ikväll var en sådan kväll, startade MediaPlayern, satte mig till rätta och chattade med en kompis när jag helt plötsligt hörde en låt som fick mig att stanna till.
Det var något med sångarens röst, med hur orden bands samma, som fick mig att lyssna lite extra. Så kom en vers som verkligen fick mig att reagera, som slog an något inom mig. Don't have to prove that you are so strong/'Cause I can carry you on my back/After our enemies attack. Så banalt, så simpelt, enkelt, naivt. Men ändå fick jag en klumpp i halsen, den där brännande känslan över näsryggen, som precis innan tårarna kommer.
Det påminde mig om saker jag inte velat tänka på, anledningar jag haft till att agera på ett visst sätt, beslut jag fattat och sedan ångrat och sedan ångrat att jag ångrat - ja, förvirrande, men jag var också förvirrad under en lång tid. Ibland vet jag fortfarande inte vad jag vill, med livet, med kärleken, med familj och jobb och vänner och boende. Ibland vill jag att saker ska vara så enkla som de kan vara i en sång, så banalt naiva.
..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..
Beginning To Get To Me - Snow Patrol
I want something
That's purer than the water
Like we were
It's not there now
Ineloquence and anger
Are all we have
Like Saturn's rings
An icy loop around me
Too hard to hold
Lash out first
At all the things we don't like
Or understand
And it's beginning to get to me
That I know more of the stars and sea
Than I do of what's in your head
Barely touching in our cold bed
Are you beginning to get get my point
That all this fighting with aching joints
It's doing nothing but tire us out
No one knows what this fight's about
The answer phone
The lonely sound of your voice
Frozen in time
I only need
The compass that you gave me
To guide me on
And it's beginning to get to me
That I know more of the stars and sea
Than I do of what's in your head
Barely touching in our cold bed
Are you beginning to get get my point
That all this fighting with aching joints
It's doing nothing but tire us out
No one knows what this fight's about
It's so thrilling but also wrong
Don't have to prove that you are so strong
'Cause I can carry you on my back
After our enemies attack
I tried to tell you before I left
But I was screaming under my breath
You are the only thing that makes sense
Just ignore all this present tense
We need to feel breathless with love
And not collapse under its weight
I'm gasping for the air to fill
My lungs with everything I've lost
We need to feel breathless with love
And not collapse under its weight
I'm gasping for the air to fill
My lungs with everything I've lost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar