tisdag 10 februari 2009

Mitt syndiga nöje

Jag ska erkänna, jag heter Anne och jag är en rollspelare. Det är det nog inte många som vet om mig, kanske inte ens många som skulle tro det. Min familj vet, mina närmaste vänner och en och annan person till som brukar titta på mig som om jag är en utomjording när jag berättar att jag rollspelar. Tror många helt enkelt antar att jag är lajvare och springer runt i skogen och leker orcer och alver och käkar mossa.

Personligen har jag lika svårt att förstå lajvare, som andra har att förstå mig. Men vad tusan; det roar mig, jag får vara kreativ, jag får skriva och efetrsom jag endast spelar på engelska numera så får jag även öva på min engelska. Dessutom är det ju en social grej, jag pratar med folk från hela världen nästan dagligen. Kanske inte ansikte mot ansikte, men jag har i alla fall riktiga samtal via MSN och AIM - finurliga program!

Just nu är jag medlem på tre olika siter där jag spelar, alla tre kan hittas i min lista av länkar här på bloggen. Två av dem är baserade på X-Men filmerna, det tredje är vad min vän Eric kallar 'modern fantasy', med massor av vampyrer, faes, varulvar och annat löst folk. Jag för min del tycker mest om att spela på de båda X-Men siterna, men det här med modern fantasy är nytt för mig samtidigt som det delvis är att gå tillbaka till mina rötter.

För många, många, många år sedan började jag min karriär som rollspelare på en fantasy site baserad på Robert Jordans serie Wheel of Time. Siten var på svenska och jag fick många vänner därigenom, några som jag fortfarande har kontakten med trots att det var några år sedan jag slutade spela där. Istället gick jag över till att spela i modern tid och på engelska, vilket ger ett helt annat flyt i språket än uppstyltad, medeltida svenska.

Just det här med flyt i språket, att få utlopp för sin kreativitet, att öva på ett främmande språk såsom engelska, är precis like roligt som den sociala biten. Eftersom jag spelar textbaserade rollspel så är det inte krångligare än att man skriver en historia tillsammans. Man har sina karaktärer, man låter dem träffa andra karaktärer och utveckla relationer; kärlek, hat, vänskap och allt därimellan.

Man försätter dem i situationer där de måste vara modiga, eller där de måste vara listiga - och oftast får man vara lite modig och lite listig själv för att komma på hur de ska klara sig ur det hela. Samtidigt som man har vansinnigt roligt så klart, och man får vara många olika personer om man har många olika karaktärer; fega och orädda, lyckliga och sorgsna, grymt elaka och dumsnälla. Möjligheterna är oändliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar