tisdag 10 februari 2009

Pensionärer festar aldrig - eller?

Det slutade snöa medan jag låg och sov. Det blev två och en halv timma, men första timman halvsov jag mest och jag är fortfarande trött nu trots att det var några timmar sedan jag vaknade. Bara inte så där förlamande trött som jag var i eftermiddags. Fick ett samtal från min syster för någon timma sedan. Blir så trött på henne och att hon inte vill förstå. Hon kan säga MS nu, men hon vill inte fatta vad det innebär för mig.

Men nu tänker jag skita i allt dumt hon sa och bara njuta av resten av kvällen. Har en bit Daim choklad som ligger och väntar på att bli uppäten och tänkte kolla några avsnitt av Supernatural. Oftast är det rätt gött att bara ha sig själv att rå om, att styra och ställa med sin egen tid. Dessutom så behöver jag inte konstant underhållning i form av ett hektiskt uteliv så det här lugna pensionärslivet passar mig utmärkt.

Det var många år sedan jag hade något större behov av att festa varje helg, supa mig dyngrak och inte komma i säng förrän fyra på morgon. Visst är det kul att gå ut ibland, dricka några glass av något gott och kanske dansa lite. Men jag måste inte hänga i baren varje helg. Jag är nämligen så tråkig numera att hög musik ger mig huvudvärk och för många drinkar får min redan ostabila balans att göra mig ännu vingligare.

Inte för att livet är tråkigt, jag har en helt ny uppskattning för pensionärer numera. Tänk vad gott att bara gå hemma och puttra hela dagarna, dricka te och klaga på ungarna som busar nere på gården innan man äter en tidig middag och går och lägger sig direkt efetr kvällsnyheterna. Tråkigt, säger ni? Nej, nej, det är inte tråkigt. Pensionärer verkar som vettiga människor. Eller ja, kanske inte alla, men säkert många.

Jag får min underhållning på helgerna när jag spelar biljard med brorsan och vår kompis Henrik. Det är ungefär så mycket spänning jag klarar av. Jag är ju faktiskt hemskt gammal nu, inte s där purung och studsig som jag var en gång i tiden. Ja, just det, jag brukade vara studsig, full av energi - äcklig, ungdomlig energi, full av suparglädje och danslust. Sedan blev jag minsann vuxen och nu har jag blivit pensionär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar