tisdag 24 februari 2009

Vid pennans spets

Jag hittade en hel mapp full med Word-dokument på mitt USB-minne idag. Med stigande glädje inser jag att det är alla dikter jag skrivit, alla texter, alla korta noveller, alla påbörjade längre noveller, allt förarbete jag gjort inför större skrivarprojekt. Det var helt enkelt en mapp med ord som sträckte sig över nästan tio år av mitt liv; vackra ord, fula ord, konstiga ord. Jag tänkte dela med mig, ett urval på både svenska och engelska.

Vad de här dikterna betyder kanske inte alltid är tydligt, men jag har aldrig tyckt att poesi ska skriva en på näsan heller. Jag föredrar ett enkelt språk, en slags vardagsprosa, så det mesta går nog att förstå eller i alla fall tolka relativt lätt. Jag förstår inte de som skriver meningslöst dravel om ingenting, som använder många, långa, svåra ord, bara för att verkar viktigare än de egentligen är. Jag föredrar skönheten i ett enkelt ord...

..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..

Tegelstenskub

livet i röd kubik
solskensorange
på min sovrumsvägg
och 68 grader
när solen går ner

© 2006 Anne Jacobsson


..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..

Bara barn, barn, barn

små, små barn överallt jag ser
där ett barn och där ett barn och där ett barn
det har en högaffel, det har en truck
det har en megafon och får tuppjuck
där ett barn och där ett barn och överallt
är bara barn, barn, barn

© 2006 Anne Jacobsson


..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..

Kärleksförklaring

Om du var ett träd med krona hög
Och jag var en drake som barnen flög
Då ville jag trassla in mig i dina grenar
Och aldrig någonsin komma ner igen

© 2003 Anne Jacobsson


..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..

In rhyme

You path my knee
And I pull free
Look at me
Like I am three

And you say
Just by the way
Could you not act
And in fact

Want me to be
Like you want me
And I nod my head
Walk the fine tread

So you don’t get
All upset
Scream and yell
And out breaks hell

Want to say
Look this way
And let me be
Don’t patronise me

But I won’t do that
You fucking brat
Cause you get
So damn upset

© 2003 Anne Jacobsson


..:: ~ ~ .:: ~ ::. ~ ~ ::..

In the end

Somethings gotta give

But it won't be me
Somethings gotta break
But I won't be the one
Somethings have to change
But definitly not me
Somethings will be the same
But not you and I

© 2004 Anne Jacobsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar