torsdag 21 april 2011

Benämna saker med dess rätta namn

I förskolan har vi ett motto, ett av många faktiskt, och det lyder; att benämna saker vid dess rätta namn. Vi står inte med pekpinnar och säger att nu blev det fel, istället så upprepar man väldigt mycket vad barnen säger men med rätt grammatisk formulering eller genom att använda rätt ord när barnen säger att klockan är rund som en cirkus. Jag tror att jag i mitt eget liv måste bli bättre på att benämna saker vid deras rätt namn.

Det som jag först och främst kommer att tänka på är min MS-fatigue, att inte säga att jag bara är trött utan att det är min fatigue som gör mig trött. Jag förstår att det kan vara svårt för många att inse exakt hur trött jag kan bli, särskilt när alla människor blir trötta. De jobbar en hel dag, de kommer hem och lagar middag och umgås med familjen, det är klart att de blir trötta. Men det är inte samma slags trötthet som jag upplever.

Idag kan jag säga att min MS-fatigue är riktigt illa och det utan att ens ha varit på jobbet idag. Jag vaknade imorse med huvudvärk och feber och värk i alla möjliga och omöjliga delar av kroppen. Det blev till att stanna hemma, ringa jobbet och säga att jag inte skulle komma och sedan somna om. Jag vaknade ett par timmar senare och har varit helt slut sedan dess, det känns som att jag jobbat en heldag istället för att sitta hemma.

Just nu sitter jag här och funderar på om jag ska försöka äta lite middag (soppa för halsen gör fortfarande ont) eller om jag ska lägga mig ner och vila i en timma. Problemet är ju att jag inte kan sova bara en timma, somnar jag så kan det bli i alla fall ett par timmars sömn, sätter jag klockan att ringa efter en timma så kommer jag fortfarande vara i zombie-stadiet. Alla dessa beslut som ska fattas, jag blir alldeles matt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar