måndag 25 april 2011

Den som väntar på något gott

Jag har under de senaste tre veckorna, av och till, letat både högt och lågt efter mitt examensbevis. Jag har finkammat lägenheten, jag har vänt ut och in på varenda låda jag har, bläddrat igenom skrivblock där kuvertet kunde ha ramlat ner mellan sidorna, men till ingen nytta. Idag fick jag ett ryck och bestämde mig för att göra ett sista försök innan jag gav upp och bad lönekontoret om en kopia på den kopia som de redan fått.

Jag letade och letade, kom på att jag har två lådor i bokhyllan som jag inte kolla igenom än, river ut varenda kartong, manual och fotoalbum som finns och hittar fortfarande inte det vita kuvertet. Trött och irriterad stegar jag bort mot bokhyllorna i andra änden av rummet, blänger lite surt på den bok som ligger ovanpå de andra istället för att stå prydligt i hyllan tillsammans med den andra kurslitteraturen jag valt att behålla.

Nu kanske ni gissade det jag snart insåg, nämligen att jag vid något tillfälle gjort den fantastiska kopplingen mellan kurslitteratur från lärarprogrammet och min lärarexamen. För där, inklämt mellan två tjocka foldrar med handskrivna anteckningar från diverse kurser och föreläsningar, kikar ett vitt kuvert fram. Jag fattar inte varför jag valde att ställa det där, istället för i lådan där jag har alla mina andra betyg.

Nu när det äntligen är funnet ska jag göra en kopia och lämna in till chefen så att jag kan få ut min lärarlegitimation. Från och med sommaren ska alla behöriga lärare ha legitimation, omdömen ska skrivas av chefer och rektorer och nästa gång det står i tidningen om en lärare som tar nackgrepp på en av sina elever så kan ni vara säkra på att det även kommer stå att han förlorat sin legitimation. Hoppas vi i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar