onsdag 13 april 2011

Tankar från en fyraåring

Ibland får man höra de djupaste av tankar från barn. Dagens tanke kom från en av mina fyraåriga flickor på jobbet när hon kom till mig med en teckning och sa att det var en delfin (senare en val) som hon hade ritat. Jag undrade vad det var den hade på ryggen och eftersom barnen pratat om valar och blåshål i några dagar nu, så förväntade jag mig att få höra om vatten som skjuter upp ur hålet på ryggen.

Istället fick jag veta att det var en tanke, men tanken var tom så den föll ner på marken. Det var ett sådant där härligt spontant uttalande som fick mig att le lite smått och antagligen kommer att stanna kvar hos mig en lång tid framöver. Det är alltid lika roligt när man ser att barnen tänkt till om något som man pratat om (vi pratatde om tankar en dag på samlingen) och att de väver in den nya kunskapen i vardagslivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar