måndag 18 april 2011

Mera sömn till alla!

Dagens andra inlägg följer tätt i hälarna på det första. Detta ska handla om något jag stötte på när jag kikade på nyhetslänkar och hittade en artikel skriven av Nina Svanberg på Aftonbladet, med titeln "Slopad tupplur skadar barnen". Författaren och debattören Anna Wahlgren har yttrat sig angående att vissa föräldrar väljer att hoppa över dagsvilan för sina barn, för att istället låta dem trötta ut sig under dagen och somna på kvällen.

Jag är ingen beundrare av Wahlgren eller hennes metoder, men jag måste ändå hålla med när hon säger att ett litet barn som inte får vila under dagen, är precis lika illa som att svälta ett barn under dagen så att de ska äta en ordentlig middag på kvällen. I min erfarenhet så behöver de flesta barn sova en stund mitt på dagen, utan sömn blir de överaktiva och många drabbas även av fruktansvärda humörsvängningar.

Eftersom jag arbetar i förskolan så har jag under de senaste tio åren sett vad som händer när barn inte får sova en stund efter lunch, det blir en ohållbar situation för alla; föräldrar, förskolepersonal och inte minst för barnet själv. Barn som beter sig som vildar en minut, kan i nästa stund bryta ihop totalt, så trötta att de inte längre kan hantera sig själva eller det som pågår runt omkring dem på förskolan.

Självklart är ju dagsvila inget som passar alla, särskilt inte när barnen blir lite äldre och inte har något egentligt behov av att sova mitt på dagen. De allra flesta barn jag tagit hand om under alla de här åren, har slutat vila när de blivit ungefär tre, fyra år, men det finns dagar när mina femåringar kommer till mig och ber om att få ligga på en madrass för att vila sig en stund. Är de trött så får de självklart vila sig.

På min förskola har vi en väldigt bra dialog med föräldrarna, ibland kanske de vill pröva att deras barn inte vilar och sedan kollar de av med oss hur det gick och baserar oftast sina beslut på hur vi upplevde barnens sömnlösa dag. Andra gånger kommer en förälder till oss och säger att deras barn inte somnar på kvällen så nu är det dags att slopa dagsvilan, eller så är det vi som säger att barnet inte behöver vila längre.

Det får mig att undra hur det går till på andra förskolor, är föräldrarnas ord då lag och personalen får handskas med övertrötta och överaktiva barn under eftermiddagarna bara så att föräldrarna ska kunna ta hem en närmast komatös unge när de hämtar? För vem skull är det egentligen som dagsvilan tas bort i de fallen? För det verkar ju i alla fall inte vara för barnens bästa eller personalens hälsa det görs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar