tisdag 12 april 2011

Regnet det öser ner

Idag har det verkligen regnat hela dagen. Eller ja, det var faktiskt torrt och relativt varmt närjag gick till jobbet strax före sju imorse, men jag borde ha förstått att regnet hängde i luften för det luktade så där gott och regnigt som det kan göra ibland. Det dröjde inte länge efter att jag kom innanför dörren till jobbet innan det började regna och sedan har det fortsatt i ökande grad under hela dagen, från småregn till störtskur.

Jag brukar vanligtvis inte skriva inlägg här för att klaga på vädret, sådant sköter jag istället tillsammans med andra som också vill beklaga sig, men just idag så kände jag att jag ville dela med mig av denna olycka. Det är inte så att jag avskyr regn, det kan vara nog så trevligt under rätt omständigheter, till exempel när man kan sitta hemma under en varm film, läsa en bok och lyssna på regnet smattra mot fönsterrutorna.

Vad som inte är lika mysigt är ett dussin kalla, blöta ungar i kalla blöta och sandiga regnkläder, på en halv översvämmad gård, allt medan regnet öser ner och blöter rakt igenom kläderna. Jag slutade tidigt idag och gick hem för att vila en stund innan kvällens möte, när jag bytte om så insåg jag att jag inte bara var iskall, jag var även blöt in på bara skinnet och alla kläder fick hängas upp på tork framför elementet.

Det är dagar som denna då jag önskar att jag förutom en varm filt och en god bok, även hade en torktumlare. Tvättmaskin har jag för då behöver jag inte stressa med tvätt-tider nere i tvättstugan, och diskmaskin har jag (tusen miljoner tack, Anna!), men en torktumlare är något av en lyxpryl. En stor, underbar lyxpryl som gör handdukar fluffiga, torkar favorittröjan snabbt och som i största allmänhet är en fantastisk uppfinning.

Det blev visst ett sidspår där, från regnet till fluffiga handdukar. Det brukar vara ett tecken på att det är dags att avsluta inlägget. Nu ska jag läsa tidningen Förskolan som damp ner i brevlådan och sedan är det dags att dra på sig de förhoppningsvis torra jeansen och kila iväg till jobbet igen för lite mat och trevlig samvaro innan vi sätter igång med mötet. Traditioner är traditioner och äta bör man trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar