måndag 4 april 2011

Grymma öde!

Idag rensade jag ur min gamla plånbok och flyttade över allting till den nya som jag köpte i Göteborg förra helgen. Jag hittade då bland annat medlemskort från både TTELA, min lokaltidning, och från Hyresgästföreningen. Detta fick mig så klart att kolla upp vilka förmåner man har med HGF och jag inser, under svåra smärtor någonstans i hjärtetrakten, att jag har 5% rabatt på AdLibris där jag köper mina böcker.

Jag har alltså varit HGF medlem i tio år och aldrig ens funderat på vilka förmåner jag har. Nu kanske 5% inte låter så mycket, men med tanke på alla böcker jag köpt under de här senaste åren, varav lejonparten från just AdLibris... Ja, jag kan inte ens föreställa mig de summor jag kunde ha sparat. Å andra sidan finns det värre saker att lägga "onödiga" pengar på, utan mina böcker skulle jag sakta men säkert drivas till vansinne.

Jag är en sådan människa som behöver något slags kreativt utlopp, jag har alltid skrivit mycket och även tecknat och målat så länge jag kan minnas. På grund av tidsbrist och en numera inte helt stadig hand, har jag lagt tecknandet på hyllan litegrann och det var väldigt länge sedan jag hade inspiration till att skriva vare sig en novell eller en dikt. Mycket av mitt skrivande sker istället här på bloggen vilket är jätteskönt.

Detta betyder att mitt enda kreativa utlopp, det enda stället jag fortfarande låter fantasin flöda, är mellan sidorna i mina älskade böcker. Jag slukar böcker, om än inte lika snabbt som jag en gång i tiden gjorde, då jag läste 600 sidor på 36 timmar (med nattsömn och måltider inräknade) men jag försöker läsa i alla fall ett par timmar varje vecka, bara för att få en stunds avkoppling när resten av tillvaron känns hektisk.

Nu kanske ni som vet att jag sover so där 12 timmar per dygn, att jag får tillräckligt med avkoppling, men det är inte riktigt samma sak. Nattsömn behöver jag för det göra alla människor för att fungera, dagsömn behöver jag för annars klappar jag ihop både fysiskt och mentalt, men det är inte avkopplande på det sätt som det kan vara att kura ihop sig med en bra bok och en mugg varm choklad att smutta på.

Jag klarar mig alldeles utmärkt utan att titta på TV, jag vet att jag klarar mig utan dator och även om jag skulle bli smått handikappad av att inte ha mobiltelefon (SMS-biljett på bussen är fan en asbra idé) så skulle livet allt gå vidare utan den också. Men skulle dessutom mina böcker försvinna, ja, då vet jag inte vad jag gör. Det känns i alla fall bra att veta att jag fortsättningsvis kommer få lite rabatt på mina inköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar