måndag 18 april 2011

Man kan faktiskt vara för gammal

Här går det undan, inlägg nummer tre bara för att jag råkade komma över ännu en artikel på Aftonbladets hemsida och ville mest dela med mig av den till alla och envar. Om inte det här får det att krypa i er så vet jag inte vad. För er som inte orkar läsa den länkade artikeln så tänker jag bara säga att världens äldsta mamma, 72-åriga Adriana Iliescu, nu funderar på om femåriga dottern Eliza kanske skulle få ett litet syskon.

Enligt
Adriana Iliescu så känner hon sig pigg som en 27-åring men hon kommer antagligen uppmuntra sin dotter att skaffa barn innan hon fyller trettio, även om "en kvinna kan skaffa barn i vilken ålder som helst". Jag vet inte hur ni, kära läsare, tänker, men i min enkla mening så kan man faktiskt vara för gammal för att skaffa barn. För min del så har den gränsen alltid gått vid fyrtio, efter det är det alldeles för riskfyllt.

Med tanke på de medicinska framstagen idag så får man ju tro att riskerna kanske minskat i alla fall lite vad gäller kvinnor som får barn efter en viss ålder, men det är ju ändå bevisat att kromosomrubbningar hos barn är vanligare hos barn vars mammor varit över en viss ålder. Fast jag ska erkänna att det mesta av mitt motstånd mot gmala mammor beror på att jag får äckelrysningar i kroppen... också för barnens skull så klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar