söndag 17 april 2011

Födelsedagsfirande, förkylningar och dammråttor

Igår firade vi min mamma som fyllde år i fredags, på Sveriges vanligaste födelsedag den 15 april. Jag lagade en god middag, min syster hade bakat en tårta, släkt och vänner dök upp med presenter och det var på det blev en riktigt bra dag. Tyvärr gjorde jag det dumma misstaget att sitta ute i den kalla vinden på altanen i ett par timmar och fram på kvällen hade jag både feber och halsont och mådde allmänt kasst.

Idag på morgonen var jag fortfarande tät i näsan, hostig och med halsont, men febern hade gett med sig och just nu mår jag nästan helt bra igen. Det enda kvardröjande tecknet på att jag gjorde något mer ansträngande än att sitta på arslet igår, är att jag idag är så jäkla trött och har varit hela dagen. Mina planer på att städa föll på att jag knappt orkat resa mig upp ur soffan på hela dagen och nästan dog av att hänga tvätt.

Det är fan inte mycket man duger till när man blir trött av att ladda en maskin tvätt och sedan hänga den på tork. Det betyder även att min lägenhet sakta men säkert åller på att förfalla, det är dammtussar i snart varje hörn, badrummet behöver en grundlig skrubbning och inte bara sporadiska avtorkningar, likaså min köksbänk, och mina fönster ska jag inte ens gå in på, de är så skitiga att jag skäms.

De senaste månaderna har jag levt efter devisen att så länge jag och mina kläder är rena, och det är städat runt katternas matplats och deras sandlåda, så behöver jag inte stressa upp mig över att jag aldrig orkar städa ordentligt. Tyvärr så blir det bara dammigare och dammigare, mer och mer att städa, vilket i sin tur betyder att det skulle ta ännu längre tid och mer energi att få det gjort. Det är definitivt en ond cirkel.

Idag har jag som sagt tvättat en maskin kläder och plockat ur dismaskinen. Det obligatoriska helgstädet av badrummet, eller snarare avtorkningen, väntar fortfarande men jag är så trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna. Det verkar som att gårdagens aktiviteter hunnit ikapp mig så jag misstänker att det inte kommer bli så mycket mer med något alls under resten av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar