onsdag 20 april 2011

Hur många är många?

Jag läste i min lokaltidning idag att sjukfrånvaron är hög bland stadens kommunalanställda, då främst barnskötare, lokalvårdare och personal inom vård och hemtjänst. Längre fram i tidningen fanns en artikel där bland annat en barnskötare på en av stadens förskolor intervjuats och jag reagerade på en sak som nämndes i artikeln. Tydligen är det så att 21 till 22 barn i en barngrupp anses vara många - vilket kan förstås.

Vad jag däremot inte förstår och antagligen aldrig kommer göra, är hur min egen chef kan tycka att det är okej att det på min avdelning kommer vara 27 barn inskrivna om en vecka. Vi har visserligen tre och en halv heltidstjänst då de flesta har tre, men eftersom flerspråkiga barn anses vara i behov av särskilt (språk)stöd så läste jag någonstans att man har rätt till resurspersonal, vilket det där halvtiden kan räknas som.

Logiken blir då alltså felaktig, fler personal på en mångkulturell förskola borde ha en lika stor barngrupp som övriga barngrupper, där tydligen närmare tjugo barn är normen istället för närmare trettio. Chefen och några av kollegorna brukar säga att vi ju åtminstone inte har alla barn samtidigt på dagen utan utspridda för- och eftermiddag, men jag köper inte det argumentet, barngruppen är ju konstant även om de har olika tider.

Min högst personliga åsikt är att det inte är okej att ha nästan trettio barn inskrivna, vare sig det är fler personal eller inte, men sedan när har politiker tänkt på barnens bästa? Här i stan har vi ju även något som kallas volymtimmar, vilket betyder att vi inte ska nå upp i ett visst barnantal utan ett visst antal timmar. När så många av våra barn är så kallade 15-timmars-barn så säger det sig ju självt att det är ohållbart.

Nu börjar det koka så smått i mig så jag ska sluta skriva innan jag blir riktigt heligt förbannad. Jag inser att det kan tyckas märkligt att Annes Förbannade Blogg idag inte ska bli förbannad, men jag har alldeles för lite energi för att slösa något av den på att bli arg. Istället ska jag ägna mig åt att laga middag och sedan vila upp mig inför veckans sista arbetsdag. Visst ska det bli skönt med långhelg, kära läsare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar