tisdag 19 april 2011

Plötsligt så händer det bara

Nej, jag har inte vunnit på lotteri och ska man vara riktigt krass så var det inte mycket till seger idag heller. Men det var i alla fall ett steg i rätt riktning, en stundande omprövning av min ansökan om aktivitetsersättning från Försäkringskassan, ett löfte om att min heltidstjänst inte kommer göras om till 75% förrän jag får ett ja från Försäkringskassan, och en förklaring på vad som kommer ske om det istället blir ett nej.

Nu kommer min handläggare återigen sätta igån processen, permanent ersättning skall sökas på de 25% jag nu är sjukskriven, ansökan skall granskas och sedan kommer svaret. Förhoppningsvis kommer jag få veta redan om några veckor. Blir det ett ja kommer jag få aktivitetsersättning och i början av hösten ska processen upprepas eftersom jag från och med januari har rätt till sjukersättning då jag fyller trettio.

Blir det ett avslag kommer jag få fortsätta arbeta mina 75% på min nuvarande arbetsplats och vara inskriven på Arbetsförmedlingen samtidigt, detta så att jag får aktivitetsersättning från dem under de tre månader jag måste vänta innan jag kan bli sjukskriven igen och starta om på dag ett i sjukpenning-systemet. Det känns ändå skönt att veta att jag inte kommer bli helt utan ersättning de tre månaderna jag väntar.

En representant från personalkontoret var också med på dagens möte och från deras sida är det helt okej att jag under de tre månaderna är tjänsteledig på 25% istället för sjukskriven, detta för att jag inte ska ha förlorat min heltidstjänst då jag eventuellt återgår till vanlig sjukpenning. Får jag däremot ett ja på ansökan så kommer min tjänst att göras om från heltid tiill deltid, men det får bli en senare fråga.

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att mötet gick bra, nu kan du koppla av lite iaf. Ha de gött, kram!

    SvaraRadera
  2. Låter ju ändå ok! Att det ska vara så komplicerat att vara sjuk? Det räcker som det är tycker man...

    SvaraRadera
  3. Ja, du Daniel, man kan ju tycka det, men jag tror inte alla dessa människor är riktigt glada om de inte kan strula till det lite för andra.

    SvaraRadera