torsdag 21 april 2011

Man slutar aldrig förvånas

Just nu är det endast en fråga som studsar omkring i huvudet på mig; hur jävla dum får man vara? Frågan dök upp då jag satt och läste min morgontidning och kom till inrikesnyheterna. Högst upp på sidan står det "Spåkvinna dömd till fängelse" med underrubriken "Lurade kärlekskranka på flera miljoner". Jag var fast och fortsatte läsa med stigande avsky, inte mot den luriga spåkvinnan utan mot hennes tre idioter... offer!

Tydligen var det så att spåkvinnan lurade dessa tre personer på sammanlagt fyra miljoner kronor, pengar de villigt gav till henne efter löften om att få hjälp med kärlekslivet. Spåkvinnan har nu dömts till två och ett halvt års fängelse för grovt bedrägeri vid Solna tingsrätt, samma tingsrätt som helt rätt påpekar att "offret var ovanligt lättlurad" angående den man som var ett av de tre så kallade offren.

Jag säger 'så kallade' för det finns inte en chans att jag någonsin kommer tycka synd om en människa som säljer sina aktier och sin bil, tömmer sina bankkonton och tar lån, allt för att slänga ut en halv miljon kronor på en spåkvinna. Jag skulle vilja påstå att offret inte bara var lättlurad, han måste vara kliniskt efterbliven för att tro att spåkvinnans heliga resor till Frankrike och Indien skulle hjälpa honom få ett ligg.

Jag fattar inte ens hur det här kan räknas som bedrägeri, de här människorna trodde ju uppenbarligen på tarotkort, ljus och rökelse, tillräckligt för att göra spåkvinnan väldigt, väldigt rik. Deras låga intelligensnivå och minimala hjärnor som inte tillåter för dem att ha självbevarelsedrift eller gammalt hederligt folkvett, det tycker i alla fall jag borde vara skäl nog att fria spåkvinnan på direkten.

Det är inte synd om korkade människor, det är inte synd om folk som släpper in tjuvar genom ytterdörren och får plånboken stulen, och det är definitivt inte synd om tre puckon som läser en annons i en tidning och tror att det är något annat än skitsnack och gissningar från spåkvinnan. Så jävla lättlurade människor borde skjutas på fläcken, innan de för sina korkade gener vidare till eventuell avkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar