fredag 13 maj 2011

För trött för att fungera

För ett par månader sedan läste jag en artikel om en undersökning som gjorts bland arbetstagare angående deras sjukfrånvaro. Jag minns inte de exakta siffrorna men det visade sig i alla fall att många tog ut sjukdagar utan att faktiskt vara sjuka. Idag har jag gjort detta för första gången sedan jag började arbeta för tio år sedan, även om det faktiskt finns en sjukdom bakom det hela, min MS-fatigue har varit tuff de senaste veckorna och idag sa kroppen ifrån.

Det känns löjligt att vara hemma från jobbet på grund av att jag är för trött för att ens orka upp ur sängen efter åtta timmars sömn, min arbetsmoral säger mig att det inte är en tillräckligt bra ursäkt för att stanna hemma, men kroppen skriker efter vila efter att jag pressat mig själv till utmattningens rand under en längre tid. Om jag inte känner mig utvilad tills på måndag kommer jag ringa min läkare och be att han sjukskriver mig i en vecka eller två.

Jag drar paralleller till den senaste tidens debatt om att skolk, eller ogiltig frånvaro, kommer att införas i skolelevers betyg. Detta är något jag aldrig varit med om, sådant fanns inte medan jag själv gick i skolan. Det känns lite som att jag skolkar från jobbet just nu, jag har ju ingen feber, inget halsont eller skador som behöver läka. Jag är helt enkelt för trött för att arbeta. Jag undrar vad vår skolminister skulle tycka om det och vi får väl hoppas han aldrig blir hälsominister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar