söndag 1 maj 2011

Bröllop, brudar och skandaler

Bara så att alla förstår, det här smärtar mig att göra men jag känner att jag inte har något val. För alla pratar om det, alla bloggar om det, alla tidningar skriver om det och alla nyhetssändningar nämner det. Det går inte att komma undan att folket tycks ha drabbats av bröllopsyra och då är det inte ens någon ur vårt eget kungahus som gifter sig. Det var inte ens lika stor uppståndelse när vår kronprinsessa gifte sig.

Jag talar så klart om fredagens bröllop mellan prins William och Kate Middleton, ett bröllop som var upphypat redan innan det var dags att genomföra det. Vad skulle hon ha på sig, hur skulle ceremonin gå till, skulle de kyssas på balkongen precis som hans föräldrar gjorde för trettio år sedan? Kyssas gjorde de i alla fall, så mycket vet jag för det går liksom inte att undvika att se bilder på det vart man än vänder sig.


Vad som sades under ceremonin vet jag inte för jag satt inte klistrad framför TVn för att följa bröllopet, jag vet inte ens om jag kan föreställa mig det hela. Den delen av min hjärna som har fördomar mot stela britter vill gärna tro att det i alla fall inte var något särskilt romantiskt eller roligt tal till bruden, men vem vet, den nya generationens kungligheter kanske har insett att de också är vanliga människor.

Vilken designer som gjort Kates klänning vet jag inte heller även om jag är helt säker på att jag läst det i alla fall tre gånger under de senaste två dagarna. Vad jag vet däremot är att det var en fruktansvärt tråkig klänning (ja, jag sa det, jag pratade om en klänning!!!) och i min högst personliga åsikt så small nog Victorias klänning betydligt högre. Till och med Boxer-Robert såg riktigt trevlig ut på sin bröllopsdag.



Efter allt detta kanske ni har svårt att tro mig när jag säger att jag inte bryr mig om kungliga bröllop, eller att jag inte alls drabbats av bröllopsyra, men jag kan helt ärligt säga att om jag hör, läser eller ser en person till som talar om detta jävla bröllop, så kommer jag få spader. Det var säkert ett jättetrevligt bröllop, familj, vänner och andra gäster var säkert glada för brudparet, men nu är det redan avklarat.

Hade det varit ett helt vanligt par som gift sig hade det här varit slutet; festen var slut, presenterna uppackade, gästerna hade åkt hem och det nygifta paret hade kunnat se fram emot ett liv tillsammans, bara de två. Men eftersom dessa två råkar vara en prins av England och en kvinna av folket (löjligt uttryck), en inte helt olik situation från trettio år sedan när en annan prins gifte sig, så lär de få mycket mediauppmärksamhet.


Jag tror nog att humon sa det bäst i sin teckning här ovan, det brittiska folket vill ha skandaler, fruktansvärda, saftiga skandaler. De drar självklart parallellerna mellan det nygifta paret och brudgummens föräldrar, och vi vet ju alla hur det slutade. Faktum är att det redan cirkulerar en hel del morbida, men ack så roliga skämt, om den stackars Kate och hennes nya liv som den folkliga prinsessan av England.
På sin bröllopsdag frågar Kate drottningen om hon har några råd till en ung, nygift kvinna. Drottningen svarar; "Ha säkerhetsbälte på dig i bilen och gör mig inte förbannad."
En irländsk väninna hade detta lilla skämt som sin status, det tog mig en stund att förstå vem Kate och drottningen var, men sedan skrattade jag en lång stund. Ni måste erkänna att det är lite lustigt om man känner till en del av konspirationsteorierna bakom prinsessan Dianas bilolycka. Med detta lämnar jag er för denna gång, mest eftersom jag annars måste bli förbannad på mig själv som skriver om bröllopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar