fredag 20 maj 2011

Livets goda

Som de flesta säkert redan vet så är det slut på det roliga imorgon, i alla fall om man får tro den amerikanske domedagsprofeten Harold Camping som efter år av beräkningar kommit fram till att jorden kommer gå under på lördag. Jag hörde visserligen att han även sagt att det skulle ske i september för sjutton år sedan och även den 18e maj i år, men när inget hänLänkde häromdagen så blev han tvungen att räkna om.

Enligt Camping kommer alla goda kristna bli förda till himlen imorgon klockan sex på kvällen lokal tid, så vi får i alla fall lite varning när folk börjar försvinna i tidszonerna som ligger före oss. Å andra sidan, eftersom endast 3% av världens befolkning kommer föras till himlen, så kanske ingen kommer försvinna före kvällen i det stora landet i väst. Vi andra får vara kvar ett tag till, fram till 21 oktober när jorden kommer totalförstöras.

Förhoppningsvis kommer det vara fem rofyllda månader utan en massa domedagsprofeter eller människor som försöker trycka ner sin tro i halsen på alla andra, men baserat på alla andra profetior om världens undergång så får vi nog vänta oss en del spännande naturfenomen i form av jordbävningar och orkaner. Men om inget annat så kanske det piggar upp lite med en rejäl åskskur och hagelstorm.

Jag läste på Aftonbladets hemsida att vissa människor börjar bekymra sig för sina husdjur nu när de själva ska få träffa gubben i molnen. En kvinna som ringt in till Campings radioprogram och frågat om hennes hund fick komma till himlen, fick förklarat för sig att husdjur är något vi tröstar oss med i jordelivet och de fyller ingen funktion i himlen. Lyckligtvis har företaget Eternal Earth-Bound Pets redan tänkt på detta.
"You've committed your life to Jesus. You know you're saved. But when the Rapture comes what's to become of your loving pets who are left behind? Eternal Earth-Bound Pets takes that burden off your mind. We are a group of dedicated animal lovers, and atheists. Each Eternal Earth-Bound Pet representative is a confirmed atheist, and as such will still be here on Earth after you've recieved your reward. Our network of animal activists are committed to step up when you step up to Jesus."
I korta drag, för endast 135 dollar tar det här företaget hand om djuren som inte får komma till himlen med sina ägare. Enligt Aftonbladets artikel är det redan flera människor som nappat på erbjudandet och enligt EE-BPs hemsida kan de inte längre klara av att besvara all e-mail de får. Man får ju anta att det är väldigt många människor som faktiskt tror att undergången kommer att inträffa någon gång imorgon.

Själv så tar jag ett blad från en annan bloggares bok och lutar mig tillbaka i väntan på vad som ska ske. Jag kan inte hitta länken till hennes blogg nu, men hon menade i alla fall att hon struntar i att tvätta sina fönster tills efter att hon vet hur det blir. Jag får nog hålla med. Inte för att jag löper någon större risk att komma till himlen, men om folk börjar försvinna så får vi nog alla annat att tänka på.

Vad ska man egentligen göra om man bara har fem månader kvar att leva? För egen del så skulle jag nog ta ut så många lån jag bara kan och leva på krita, bara unna mig det allra bästa och njuta av livet. Visserligen är fem månader inte så lång tid, men med lite kreativt tänkande så kan jag nog hinna med att se lite av världen innan den försvinner. Morgondagen kommer helt klart att bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar