söndag 15 maj 2011

Vinnare och förlorare

Jag har kollat på Eurovision Song Contest för första gången på många långa år. Eftersom jag inte kollar på TV så hade jag inte tänkt göra det i år heller men jag hittade en länk som gjorde det möjligt att kolla på tävlingen online så medan jag satt och chattade med kompisar och gjorde mitt vanliga slöa kvällssurfande, så tittade jag samtidigt på livesändningen av tävlingen. Ett tag såg det nästan ut som att Sverige skulle vinna... Hua!

Eric Saade och hans gulliga små dansare i alla ära, men vinnarmaterial var de inte. Jag har inte följt Melodifestivalen så jag har ingen aning om vilka andra bidrag vi kunde ha sänt istället, men jag har i alla fall hört att det fanns betydligt bättre alternativ än den hemska låten Popular som blev vårt bidrag i finalen. Vinnare i Eurovision blev i alla fall Azerbaijan, en låt jag hatade när den framfördes på scen men den är inte så dålig faktiskt.



Några av mina absoluta favoriter av gårdagens bidrag var Bosnien-Hercegovina, Slovenien och Ukraina, men hade jag fått välja hade det blivit Georgien som vann. Jag älskar låten och även om deras scenkostymer var hemska så var det ett riktigt coolt framträdande och stilen påminner mycket om bandet Linkin Park som jag och min syster lyssnade mycket på en gång i tiden. Jag gillar när låtarna inte alltid följer standardformeln för schlagertävlingar.



Jag älskade Tysklands bidrag, Lena har en fantastisk röst och jag gillar årets låt betydligt bättre än låten hon vann med förra året. Den var banal, alldeles för gullig och fluffig i kombination med hennes speciella röst för att riktigt falla mig i smaken. Hade det inte varit för att Tyskland vann förra året med samma sångerska, hade jag nog valt Taken By A Stranger som min storfavorit. Jag kommer definitivt lyssna mycket på den ett tag framöver.



Nästa år kanske jag faktiskt finner motivationen att kolla på Eurovision Song Contest igen, men jag lär inte följa Melodifestivalen förrän de slutar upp med den här löjliga deltävlingarna som drar ut på tiden. Det blir en sådan äcklig popularitetstävling där årets Idol-vinnare går som segrare ur sina deltävlingar och sedan får vi ett svagt startfält i finalen. Inte så konstigt att meningslöst skit som Popular vinner hela kalaset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar