onsdag 11 maj 2011

HURRA! HURRA! Hundra gånger HURRA!

Äntligen! Idag fick jag det efterlängtade beskedet från Försäkringskassan. Jag får aktivitetsersättning. Jag visste vad det var när jag kom innanför dörren och hittade kuvertet på hallmattan, visste att därinne fanns beslutet som skulle avgöra hur mitt liv ser ut från och med nu. Jag bröt kuvertet, vågade inte titta, gick in i sovrummet och satte mig på sängen innan jag läste. Försäkringskassan byter ut din sjukpenning mot en fjärdedels aktivitetsersättning...

Lättnaden var så total att jag föll baklänges bland kuddar och täcken som jag sparkade av mig imorse, jag kramade brevet och grät, läste orden igen och grät lite mer. Försäkringskassan byter ut din sjukpenningen mot en fjärdedels akrivitetsersättning därför att det är medicinskt styrkt att din arbetsförmåga bedöms vara nedsatt [...] för minst ett år framåt.
Aldrig förr har väl det byråkratiska språket låtit så vackert som det gjorde i den där meningen.

2 kommentarer:

  1. Vad gott för dig vännen, som jag sa; det är alttid värt ett försök till. Bra det blev omprövat och nu mer tygd på din diagnos och effekterna av det.
    Grattis, många Kramar♥

    SvaraRadera