tisdag 14 april 2009

Ett oranget band

Jag tänker skaffa mig ett band, och det ska inte vara rosa och det ska inte vara rött. Det ska vara orange. Orange är nämligen färgen för att stödja MS och även om bröstcancer och HIV/AIDS självklart är värdiga att ge sitt stöd så är det ändå för mig det orange bandet som är viktigast. Tyvärr så är det nog väldigt få som känner till att det ens finns ett sådant band, men då får väl alla vi med MS göra dem medvetna om det.

Som sagt, bröstcancer och HIV/AIDS i all ära, men det hålls ständigt galor för dessa två sjukdomar. Hur många kan på rak arm säga vad det är för färg på bandet för att stödja prostatacancer? Eller ALS? Eller Parkinson? Någon? Jag kan det i alla fall inte, jag har inte en susning om jag inte går nu med en gång och Googlar för att hitta det. Men man kan fråga vem som helst om bandet bröstcancer och de kommer svara rosa.

Inte för att vara missunsam... eller jo, kanske lite missunsam ändå - så tycker jag det är för jävligt rent ut sagt. Tänk hur många fler som skulle kunna bli diagnosticerade, som skulle kunna få mediciner och faktiskt må bättre, om det bara fanns mer imformation för att medvetandegöra allmänheten. Men folk bryr sig inte för varenda kotte känner väl åtminstone en person med bröstcancer.

Det finns en i varje familj. Flera i min faktiskt. Bröstcancer är vardagsmat, och det är prostatacancer, skelettcancer, lungcancer och all annan möjlig slags cancer också. Vi har inte haft någon tur alls i det genetiska lotteriet - och det är bara på min pappas sida av familjen. På mammas sida finns det ett helt gäng andra spännande sjukdomar att bita i.

5 kommentarer:

  1. Nu har du lärt mig något nytt! Hade inte en aning om att MS hade ett eget band... däremot har jag precis som du skriver full koll på det rosa och blåa bandet... TACK för upplysningen!

    SvaraRadera
  2. Tackar också för upplysningen. Detta visste jag inte. Klart att MS behöver mer uppmärksamhet. Det drabbar ju många unga som har hela livet framför sig så det måste ju finnas mycket att vinna på att lägga mer krut på MS:en.
    Är det kanske därför du har orange färg på dina rubriker?? ;-)
    //Pågen

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Såg att du söker orange band! På www.sparklingdesign.se hittar du awareness ribbon i glas!

    SvaraRadera
  4. Wow, tack så mycket för länken

    SvaraRadera
  5. Orange band är även bandet för SIAD (self injury awareness day) .. har svårt att hitta det i Sverige dock :(

    SvaraRadera