söndag 5 april 2009

Hela långa helgen

Nu är jag hemkommen från en hellyckad helg i Göteborg. Kom ner på fredag eftermiddag och blev hämtad av brorsan på Centralstationen också åkte vi till Västra Frölunda hem till brorsans kompis som han bor hos på veckorna. Det blev väl inte så mycket gjort under fredagskvällen. Jag följde med brorsan ner till pizzerian och köpte pizzor. Det var en jättegod pizza men inget utöver det vanliga, trots löften därom.



Men jag blev inte besviken för det. Jag blev ju mätt och det var smaskigt. Salladen var däremot inget att hurra för, men man kan väl inte få allt här i världen antar jag. Fram på kvällen blev det lite TV men när både min bror och hans kompis somnade i soffan (veklingar!) så bestämdes det att vi skulle gå och lägga oss. Ja, de bestämde efter att jag hade snott åt mig fjärrkontrollen och börjat kanalsurfa vilket väckte dem.


Sov som en stock hela natten och vaknade pigg och glad redan vid sex-tiden på morgonen, men somnade om igen när jag insåg hur tidigt det var. Strax efetr åtta knackade det på dörren och brorsan meddelade att det snart skulle vara frukost, men vid det laget var jag redan vaken. En stund senare blev det en stadig frukost med mannagrynsgröt och rostat bröd - vilket var uräckligt eftersom jag hatar att äta frukost.


Efter det hade vi en lång dag med ett späckat schema framför oss. Först ut var en tripp in till stan där de hade en utförsäljning (eller vad man nu ska kalla det) och sålde en massa kläder från kända och okända märken till nedsatt pris efetrsom det var osålda kläder från föregående säsonger. Jag letade efter en vårjacka och ett par gympaskor, men gick istället därifrån med en svart 'biker' skinnjacka. Skitsnygg!


Den kommer förhoppningsvis komma till användning riktigt snart när brorsan har tagit sitt MC-kort. Han har nämligen lovat mig en cykelsemester och den tänker jag åka med på också. När vi handlat färdigt (jag köpte en ny topp också), så fortsatte vi ut till Sisjön och Honda MC. Tez mötte upp oss inne i stan och följde med för att kolla motorcyklar. Var skönt med lite vuxet sällskap som omväxling.


Jag tycker om min brir hur mycket som helst, men tillsammans med kompisen är han som en tioåring. Fast det är väl inte så mycket min bror, som det är hans kompis som är barnslig och brorsan bara hänger på och säger inte så mycket. Kaj, hans kompis, är som en ADHD-unge på crack. Skiiitjobbig! Jag blir så trött på honom, särskilt när han tror han ska mästra mig för han är ju sååå mycket äldre och klokare.


Äldre får jag väl hålla med om för han är nästan dubbelt så gammal som brorsan och mig, men så mycket klokare vet jag inte. Han försöker ständigt mästra andra genom att dela med sig av sin oändliga vishet och enorma livserfarenhet, men oftast berättar han bara saker som man redan vet. Det är rätt tröttsamt faktiskt, att bli nästintill idiotförklarad av en dryg medelålders gubbe.


Dessutom är han smått gubbsjuk och ska hela tiden hålla på och skämta. Jag är van vid grova skämt och ger svar på tal, men när jag tröttnar på det pubertala sexsnacket så händer det att jag suckar eller gör en grimas och då tror Kaj att han lyckats med att få mig ur balans. Så skrattar han lite smått och petar brorsan i sidan med armbågen och säger "se vad upprörd hon blev, hö hö hö!" och jag undrar om han är knäpp.


När han lugnar ner sig och inte beter sig som en besserwisser så kan han vara riktigt trevlig att umgås med, men fy när han håller på så där. Han höll sig ändå relativt lugn under dagen. Efter att vi kollat på motorcyklar - och Kaj talat om för mig att jag skulle akta mig för att provsitta en för jag är ju bara en vek liten tjej som inte orkar hålla upp en motorcykel - så åkte vi vidare till IKEA och sedan hem till Kaj igen.


Tez och jag satt på balkongen och solade och pratade och hade det jätteroligt, rpecis som alltid när vi träffas - ja, i alla fall tyckte jag det var jätteroligt. Fram på eftermiddagen körde brorsan och jag hem henne och sedan åkte vi och handlade innan det var dags för middag. Säga vad man vill om Kaj, men han kan verkligen laga mat. Jättegod chili con carne bjöds det på, superstark och supergod. Älskar verkligen stark mat.


Nu vill jag inte vara så där äckligt negativt, men... ärligt talat. Stark mat är min grej liksom, jag åt två portioner av maten och Kaj går på och på om hur jättestarkt det är och hur han minsann bara äter stark mat. Brorsan sa något om att beställa extra stark Thaimat och Kaj tyckte ju genast att den där maten var ju inte stark alls, då skulle vi minsann ha ätit den maten han fick när han var nere i Thailand på semester.


Människan har varit ihop med en thailändska och bott med hennes familj under sin semester och han är värsta experten på allt som har med Asien att göra, hela jädra Asien dessutom. Äsch, jag vetetusan vad jag ska tycka och tänka. Det var kul att träffa brorsan och Tez igen och jag hade jätteroligt, särskilt när vi var och kollade motorcyklar och när jag och Tez satt och pratade på balkongen medan solen sken så härligt.


Jag har fått lite färg i ansiktet och kanske en aning på underarmarna, den första för i år. Det ska börja grundas tidigt så att jag i år kanske kan få en riktigt fin solbränna för en gång skull, en som håller i sig i mer än en vecka innan den bleknar igen. Dessutom ska jag ju på solsemester med Tez till sommaren, även om vi inte bestämt om det ska bli Spanien eller Grekland än, men det lutar väl åt Spanien för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar