lördag 21 mars 2009

Energi till tusen

Idag är verkligen en sådan där härligt fantastisk dag när man bara måste vara lycklig eller så är det något allvarligt fel på en. Solen skiner så varmt och härligt, himlen är knallblå, det blåser inte och man kan riktigt höra hur allt som är grönt och skönt frodas och växer så att det knakar i rötterna. Idag är en riktig vårdag som bara blir ännu bättre av att det är lördag och jag har hela dagen för mig själv.

Visserligen ska jag städa och har redan börjat så smått med att skura badrummet tills det nästan dog, och nu även börjat städa i köket. Dessutom har jag hunnit tvätta en maskin kläder som hänger på tork i vårsolen, diskat en masking disk och dessutom varit iväg en sväng till Överby med brorsan och mamma för att handla mat till veckan som kommer. Nu är vi på upploppet, bara en vecka kvar till löning.

Det känns skönt att ha så här mycket energi att jag faktiskt tar itu med saker och inte bara tänker på att jag ska göra dem. I vanliga fall kan det vara lite si och så med handlingsförmågan. Även om jag verkligen vill ägna dagen åt att städa och har planerat att göra det hela veckan, så är det inte alltid det finns någon ork när jag väl kliver ur sängen på lördagsmorgonen. Men idag finns det energi till tusen!

Resten av dagen ska ägnas åt dammsugning och att skura golv, damma och laga middag, ta en dusch och sedan - ! ! ! - tänker jag inte göra ett endaste dugg. Hade tänkt gå på bio ikväll men jag ångrade mig och stannar nog hellre hemma och tar det lugnt efter allt skurande och fejande. Så det blir en hemmasittarkväll för fröken Anne och katterna, med lite gott att äta och dricka och kanske går det någon film på TV ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar