tisdag 3 mars 2009

Ut-veck-lings-sam-tal

Samtalet idag gick bra, kändes skönt att det gick så pass smidigt. Samtalet imorgon känns inte lika lovande. De föräldrarna är, ja, speciella. Hade en del rätt så jobbiga samtal med den familjen förra våren och stämningen blev rätt hätsk emellanåt. Nu under hösten har det varit bättre, de få gånger jag träffar pappan så är han alltid väldigt artig och tar i hand och säger mitt namn. Mamman ser jag väldigt sällan.

Annars är det farfar och ibland farmor som hämtar och de är som de alltid varit. De var inte inblandade under de jobbiga samtalen så kanske hade de inte en lika mörk åsikt om mig och mina kollegor som föräldrarna hade. Men som sagt, numera är det mycket bättre stämning och jag hoppas bara att samtalet imorgon kommer gå bra och att de inte har en massa klagomål. Jag skulle bli förvånad i sådana fall.

Det här barnet är ju någon som i alla fall jag upplever trivs på förskolan, som har kamrater och som fungerar bra tillsammans med andra barn och med vuxna. Om föräldrarna tycker annorlunda så vet jag ärligt talat inte varför de skulle ha den åsikten. Men självklart, om de har negativa synpunkter, så är det ju helt enkelt något som vi får försöka lösa för att alla inblandade ska bli nöjda, särskilt då barnet i fråga.

Men nu ska jag inte måla fan på väggen, det kommer säkerligen gå bra. Har haft tre av sju samtal hittills och de har alla gått bra. De sista tre som jag har kvar efter morgondagens samtal, tror jag inte heller kommer bli några problem. Det är bara just det här samtalet imorgon, och det är inte ens för att jag har något jobbigt att ta upp om barnet, utan mer en oro över vad föräldrarna tycker och tänker.

Tur att man inte är konflikträdd i alla fall, då skulle jag nog varit rejält nervös vid det här laget. Som det är nu så är det mest en mild känsla av obehag. Jag vet ju hur det var förra våren och vill helst slippa återuppleva allt det där. Vet fortfarande inte vad jag ska tro om sakerna som hände, vad som sades och gjordes, alla anklagelser fram och tillbaka. Snacka om pajkastning. Vissa föräldrar är så... pajkastande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar