söndag 29 mars 2009

Pingisboll i ögonhålan

Idag blev det många inlägg så jag tänkte att ett till kan ju inte skada. Det här handlar om mitt öga och föranleddes av min enorma vetgirighet. Jag har bett om en kopia på min läkarjournal från neurologmottagning och i den står bland annat läkarens anteckningar från när jag var där på mitt första besök hösten 2007, och han gjorde en neurologisk undersökning med allt vad det innebär - bland annat kolla ögonen.

I journalen står det; Pupiller: Vä antytt större än hö men bägge reagerar helt normalt för ljus och ackommodation. I test av ögonmotorik finner man antytt uppsplittrade följerörelse. Inställningsosäkerhet vid sackader. Defekt visuell suppression av vestibulo.okulärrefl vilket manifesterar sig i en nystagamus vid huvudvridning med blicken fixerad framför sig. Synfält u a. Vilket så klart bara är en massa rapparkalja för min del.

Jag har ju förstått att det är något skumt med vänster öga, och har själv märkt av att det inte alltid hänger med alla gånger. Dessutom så verkade läkaren vid mitt senaste läkarbesök vagt intresserad av detta vänsteröga, men hon sa inget och jag frågade inte så vet inte vad det är frågan om. Så igår bad jag min bror kolla ögat medan han förde fingret fram och tillbaka framför mig så att jag fick följa det medan huvudet var stilla.

Han tittar och tittar också säger han helt plötsligt; "Nä, fy fan vad läskigt!" och jag blir helt till mig och börjar studsa upp och ner på stolen och kräva att han ska berätta exakt vad det är han sett. Tydligen så släpar vänster öga rätt så rejält, särskilt när jag tittar åt ena hållet och sedan tittar åt andra. Då hänger det inte riktigt med och när det jagar ifatt så studsar det liksom i sidled som en pingisboll ett par gånger.

Jag undrar om det är det som 'uppsplittrade följerörelser' betyder. Men hur som haver, nu vet jag i alla fall vad det är andra ser, men jag skulle bra gärna vilja se det själv också. Ska se om jag inte kan försöka filma mig själv, eller be brorsan göra det så att det hela kan fångas på film. Det verkar lite smått orättvist att andra ska få njuta av den här pingisbollen medan jag helt missar detta uppenbarlien läskiga fenomen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar