lördag 28 mars 2009

Ett litet piller

Jag sitter här och är livrädd för ett litet vitt piller som ligger framför mig på skrivbordet. Jag tar upp det, för det till munnen och tänker att nu ska det ske, nu ska det in i munnen, nu ska det sväljas, nu ska det... läggas tillbaka ner på skrivbordet och tittas på en stund. Läste precis bipacksedeln och den var inte så upplyftande, det står bland annat att fler än en av tio får den mycket vanliga biverkningen huvudvärk.

. . .

Okej, nu har jag tagit det lilla vita pillret. De är på väg ner i min mage, det håller på att sprida sig ut genom kroppen. Jag spände mig när jag tog tabletten så nu har jag antydan till en spänningshuvudvärk och den hypokondriska sidan av mig skriker att det är biverkningar! Fast sedan meddelar den logiska sidan att man inte får biverkningar tre sekunder efter att man tagit tabletten så det är bara att lugna ner sig.

Jag läser vidare på bipacksedeln, till biverkningar som drabbar fler än en av hundra - vilket innebär att de är väldigt vanliga. Buksmärta, smärta i bröstet, hjärtklappning, illamående, muntorrhet, diarré (eller förstoppning, man kan tydligen få vilket som), nervositet, insomningssvårigheter, sömninghet, yrsel, oro, depression, tankestörning, förvirrning och en mängd andra. Herregud, nu sitter jag bara här och väntar.

Nedanför detta stycke i bipacksedeln finns ytterligare ett, biverkningar som drabbar färre än en av hundra men ändå är väldigt många när man tänker efter. Ryggsmärta, allergisk reaktion såsom hösnuva, oregelbundna eller långsamma hjärtslag, lågt blodtryck, väderspänningar (!), kräkningar, sårig tunga, ökad törst, viktökning, viktminskning, muskelvärk, ledsmärta, sömnstörningar, humörsvängningar...

Herregud, när jag kommit så långt orkade ja inte läsa mer och det är ändå lika mycket text till om eventuella biverkningar. Nu sitter jag här och den hypokondriska sidan av mig är i upplösningstillstånd, skriker om huvudvärk och muskelspänningar i macken och torr mun och ryggsmärta. Den logiska sidan påpekar att jag inte druckit något än ida och att jag alltid har ont i ryggen, nacken och axlarna. Ska försöka lyssna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar