måndag 16 mars 2009

Nu ska vi komma i FAS

Idag på kvällen har jag varit på AT-möte, antagligen mera känt som arbetsplatsträff bland landets alla förskollärare. Där arbetade vi ikväll med FAS, del 3: Vårt Gemensamma Uppdrag. Jaha, det låter väl bra, och visst så kommer vi fram till saker, men det känns som att det är samma saker som upprepas hela tiden. Eller så är det för att det känns som att det är mina egna tankar som många gånger blir upprepade.

Vi pratar om dittan och vi pratar om dattan och innan jag ens hunnit innanför dörren här hemma så har jag redan glömt hälften av vad som sagt. Fast helt glömt är det ju inte, jag har mest bara gjort en återställning i mina tankar till mina egna formuleringar av det som tagits upp under kvällen. Jag får väl helt enkelt inse att jag är för envis för att tänka nytt när det nya ändå ligger så nära mitt eget tankesätt.

Någon kan säga trygghet eller det kompetenta barnet eller stimulerande miljöer för lärande, och jag nickar och håller med och skjuter in med mina egna åsikter och får höra en del nya spännande formuleringar. Men sedan, lika snabbt som det gick in, så gick det ut igen. Jag är nog en sådan människa som i grund och botten tycker mitt eget sätt är det bästa och vill inte gärna ändra på det, och det gäller mina formuleringar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar